مهندس حبیبزاده، ابتدا درباره کلیات و اهداف طرح خط لوله پارس اظهار داشت:
عنوان این طرح، عبارت است از "احداث خط لوله انتقال فرآورده های نفتی مهرآران/ فسا/ شیراز" که به عنوان خط لوله پارس شناخته میشود و با هدف تأمین پایدار سوخت استان فارس، کاهش هزینههای حملونقل جادهای و افزایش امنیت و پایداری انتقال انرژی از طریق احداث و توسعه انبارهای نفت استان، تعریف شده است.
سرمایه پیشبینی شده این طرح حدود ۱۴۰ میلیون یوروست که بنا به مصوبه ابلاغی از طریق قرارداد EPCF تامین میشود.
وی افزود:
طول این خط لوله ۱۴ اینچ که برای انتقال روزانه ۷۳۳۰۰ بشکه فرآورده های نفتی (بنزین و گازوئیل)، معادل تقریبی ۱۲ میلیون لیتر در روز، در نظر گرفته شده، حدود ۴۰۰ کیلومتر است که بصورت انشعاب از خط لوله بندرعباس/ رفسنجان، از تلمبهخانه مهرآران به سمت داراب، فسا، سروستان و شیراز امتداد مییابد.
دو تلمبهخانه در ابتدای انشعاب و میانه مسیر خط لوله در فسا، بعلاوه یک پایانه در انتهای خط و در جوار پالایشگاه شیراز ایجاد میشود. همچنین در این طرح، احداث یک انبار نفت جدید در فسا با ظرفیت ذخیره ۸۰ میلیون لیتر فرآورده پیشبینی شده است.
مهندس حبیبزاده، سپس به اقلام مورد نیاز پروژه اشاره نمود و گفت:
اقلام اصلی مورد نیاز پروژه، شامل لولهها، پمپها، مخازن انبار نفت، سیستم کنترل،سیستم میترینگ، تابلوها و ترانسهای برق است.
مجری طرح خط لوله پارس، مزایای این طرح را اینگونه برشمرد:
از مزایای این طرح، افزایش پایداری و امنیت انتقال سوخت به استان فارس، حذف اثرات نامطلوب زیستمحیطی ناشی از تردد نفتکشها و کاهش سوانح و خطرات جادهای است. همچنین پس از بهرهبرداری از این طرح، با کاهش چشمگیر تردد نفتکشهایی که هماکنون برای تامین فرآوردههای مورد نیاز استان از پالایشگاههای بندرعباس و اصفهان، به حمل فرآورده مشغولند، میزان قابلتوجهی در سوخت مصرفی این نفتکشها صرفهجویی خواهد شد که رقمی بالغ بر ۶۰ میلیون لیتر در سال است و میتوان از محل صرفهجویی این میزان سوخت، بازپرداخت و برگشت سرمایه طرح را نیز تامین کرد.
مهندس حبیبزاده در مورد اقدامات انجام شده و پیشرفت این طرح گفت:
مصوبه طرح در ابتدای سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد و طراحی بنیادی آن در دستور کار قرار گرفت. در طول جمعا ۸ ماه کار مطالعات اولیه و طراحی بنیادی به پایان رسید و طرح مورد نظر آماده شد. با توجه به مصوبه ابلاغی، مناقصه مربوطه باید در قالب EPCF برگزار شود. به عبارتی، باید پیمانکار به همراه خود یک سرمایهگذار نیز معرفی کند. مجوز برگزاری مناقصه گرفته شده و در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار هستیم.
وی در ادامه، محاسن و ویژگیهای طراحی انجام شده را چنین بر شمرد:
برای نخستین بار در طراحی بنیادی طرحهای خط لوله و انبار نفت، طراحی بنیادی این پروژه تماما در شرکت ملی مهندسی انجام شده است. مزیت ویژهای که در این طراحی دیده شده، استفاده از تعداد ضخامت محدود برای کل خط است که معمولا برای خطوط طولانی، از چند ضخامت مختلف استفاده میشود. اینگونه طراحی، علاوه بر تسهیل در اجرای پروژه، تسهیل در امر ثبت سفارش و ساخت لولهها را هم در پی خواهد داشت.
همچنین در انتخاب مسیر، حداکثر استفاده از مسیرهای موجود انجام شده به گونه ای که تخریب و آسیبهای زیستمحیطی آن را به حداقل ممکن تقلیل میدهد. قبل از مرحله طراحی، همه مسیرهای موجود را از نزدیک بررسی نمودهایم و طراحی را بر مبنای آن مسیرها انجام دادهایم. همین طور از ادارات مختلف وزارت نفت همه اطلاعات لازم را جمعآوری کردهایم. از این بابت در مرحله تحصیل اراضی نیز کار آسانتر خواهد شد. برای طراحی در کل بیش از ۷۰۰ مدرک در کلیه بخشهای مهندسی تولید نمودهایم. همه این کارها در ۸ ماه انجام شده که نسبت به روال معمول پروژههای خط لوله، بیسابقه است. با لحاظ نمودن این نکته که در کنار این پروژه خط لوله، یک انبار نفت نیز وجود دارد.
مجری طرح خط لوله پارس، در پایان به مجوزهای طرح نیز اشاره کرد و گفت:
در بخش پدافند غیرعامل و محیط زیست هم در حال اخذ مجوزهای لازم هستیم. معمولا اخذ مجوزهای زیستمحیطی قدری طولانی و زمانبر است، اما انتظار میرود مجوز پدافند غیرعامل در آینده نزدیک به یاری خدا صادر شود. در خصوص مجوز محیط زیست نیز کلیه گزارشهای مربوطه تهیه و به کارگروههای استانی و مرکزی ارسال شده است.