در آغاز این گفتگو، مهندس آقاپور ضمن معرفی طرح احداث اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم، درباره دلایل و انگیزههای اجرای این طرح گفت: تقاضای روزافزون سوخت در جزیره قشم که ناشی از افزایش جمعیت و گسترش گردشگری و صنایع این جزیره است، تردد کشتیها و واحدهای شناور سوخترسان را به این جزیره به نحو چشمگیری افزایش داده است. از این رو انجام عملیات پهلوگیری شناورها و تخلیه سوخت با چالشهایی مواجه است. لذا به منظور تسهیل در امر سوخترسانی و رفع چالشهای موجود، طرح احداث اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم تعریف و به اجرا در آمده است.
وی درباره تاریخچه و کلیات این طرح افزود: بهره بردار این طرح که از تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شده، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران است. پیمانکار طرح نیز، شرکت پناهساز ایران و مشاور طرح، شرکت مشاورین اوج پژوه صنعت است که علاوه بر داشتن رتبه نفتوگاز، از رتبه یک سازههای دریایی نیز برخوردارند.
نوع قرارداد EPC است و سرمایه پیشبینی شده اولیه، معادل ۴۱۷ میلیارد تومان بوده، اما به دلیل نوسانات ارزی این رقم در حال اصلاح است.
مجری طرح احداث اسکله قشم، اهداف و آثار این طرح را چنین توصیف کرد: کاربرد اصلی این اسکله که بین دو اسکله هامون و فجر واقع شده، پهلوگیری کشتیهای سوخترسان و تخلیه فرآوردههای بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما برای پاسخ به نیاز منطقه است.
از آنجا که این اسکله حدود ۱۵۰ متر در دریا پیشروی میکند و به تبع آن، آبخور شناورها به عمق ۸ متر میرسد؛ بنابر این پهلوگیری کشتیهای ۵۰۰۰ تنی را امکانپذیر میکند. در نتیجه ظرفیت تخلیه سوخت افزایش یافته و از تعداد کشتیهای پهلوگیر کاسته میشود.
مهندس آقاپور در باره ویژگیهای فنی این طرح اظهار داشت: نصب تجهیزات پیشرفته مهار کشتیها و ابزار دقیق و سیستم اطفای حریق، کوئیکریلیز اتوماتیک، از ویژگیهای مهم این طرح است. استفاده از لودینگآرمهایی که در این اسکله نصب میشود، خطرات ناشی از نشت مواد نفتی هنگام تخلیه سوخت از لولههای فلکسی را منتفی میکند.
در سیستم اطفای حریق اسکله نیز، از پمپهای ورتیکال برای پمپاژ آب دریا جهت اطفای حریق احتمالی استفاده میشود.
وی همچنین افزود: نوسازی و رفع ریسکهای ناشی از فرسودگی اسکله موجود، افزایش ظرفیت پهلودهی کشتی ها تا ۵۰۰۰ تن، احداث ۱۵۰ متر راه دسترسی در دریا، احداث ساختمان آتشنشانی و اتاق کنترل، تغییر سیستم اطفای حریق از حالت دستی به سیستم اتوماتیک با آب و فوم، لولهکشی کربناستیل و پلیاتیلن، و نصب تجهیزات مورد نیاز مکانیک، برق، ابزار دقیق، حفاظت کاتدی و ایمنی از دیگر ویژگیها و مشخصات عملیاتی این طرح است.
در ادامه، مهندس آقاپور به بعضی از شاخصهای اجرایی طرح نیز اشاره کرد و گفت: در پروژههای دریایی، آزمایشهای ژئوتکنیک اهمیت فراوانی دارد. با توجه به تجربه پروژه بندر ماهشهر، با وجود دقتی که در آزمایشهای ژئوتکنیک و مطالعات روانگرایی خاک در این طرح به کار رفت، معهذا مجددا این آزمایشها صحتسنجی شد و نتایج حاصله، تاثیرات زیادی در طراحی ها بوجود آورد.
یکی از دلایلی که باعث حذف مخازن آب سیستم اطفای حریق در طراحی اولیه شد، همین نتایج بود که نشان میداد باید هزینهای بمراتب بیشتر از ساخت مخازن صرف شمع کوبی زیر آنها میشد که مقرون به صرفه نبود.
مهندس آقاپور درباره وضعیت این طرح توضیح داد: عملیات اجرایی این طرح تاکنون بیش از ۵۲ درصد پیشرفت داشته، اما به دلیل اینکه ادامه عملیات، مستلزم توقف تخلیه سوخت در بخشی که ناحیه مشترک میان این اسکله و منطقه تخلیه کنونی بود، برای تداوم سوخترسانی و جلوگیری از توقف ناخواسته تخلیه توسط شرکت ملی پخش، احداث یک اسکله موقت ۲۰۰۰ تنی در دستور کار قرار گرفت که تا زمان اتمام طرح و بهرهبرداری از اسکله اصلی، تخلیه سوخت از طریق آن اسکله انجام شود.
وی در تکمیل توضیحات خود افزود: هماکنون کوبش شمعهای اسکله موقت آغاز شده و پیشبینی میشود که تا آخر خردادماه اسکله موقت آماده تحویل شود و عملیات در منطقه فصل مشترک ادامه یابد. بنا به پیشبینیهای ما، اسکله اصلی ۵۰۰۰ تنی نیز تا اواخر پاییز سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
در پایان این گفتگو، مجری طرح احداث اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم تاکید کرد: با توجه به تجربهای که در پروژه احداث اسکله بندر ماهشهر حاصل شد، توانمندی تولید لودینگآرمها نیز در داخل به دست آمد. بنابر این در این طرح، با مشارکت شرکتهای دانشبنیان و سازندگان داخلی، صد در صد کالاها و تجهیزات مورد نیاز طرح اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم، در داخل کشور تامین میشود.