× تغییر رنگ زمینه



تغییر اندازه فونت
آ+ آ-

تغییر نوع فونت
فونت Tahoma فونت B Nazanin تغییر رنگ فونت


پیش فرض
مشاهده خبر
معاون وزیر نفت در گفتگوی تلویزیونی: آماده بهره برداری از 460کیلومتر خط لوله هستیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، به‌نقل از شانا، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درگفتگوی تلویزیونی در برنامه صف اول پنجشنبه (۲۸ تیر1403) در تشریح عملکرد مجموعه پالایش و پخش در سه سال فعالیت دولت سیزدهم به برخی طرح های آماده بهره برداری و انجام شده در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اشاره کرد.

الان وضعیت ناوگان حمل و نقل چطور است؟ 

در بخش ناوگان هم به انجام ترمیم نیاز بود. ما ۱۵۰۰ ناوگان را اضافه کردیم، همچنین سیاست الگوی حمل و نقل را عوض کردیم. نگاهمان این بود که ما ۱۰درصد الگوی حمل را از مجموع حوزه نفتکش و جاده‌پیما به خط لوله منتقل کنیم. اکنون نزدیک ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله داریم، حدود ۴۶۰ کیلومتر هم آماده بهره‌برداری است. حدوداً ۱۰۳ میلیارد لیتر سوخت با الگوی حمل جاده‌ای استفاده می‌کنیم. این عدد خیلی بالاست، بنابراین یک شعاع ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلومتری در حال جابه‌جایی این حجم سوخت هستند. ضرورت داشت این شعاع را کوتاه کنیم. از یک طرف برای این که دسترسی مردم به حوزه حمل و نقل باشد. 

اجرای طرح جامع کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی به کجا رسید؟

زمانی که ما وارد مجموعه شدیم، چند اتفاق افتاده بود، برای نمونه پالایشگاه لاوان را یادم است از سال ۹۰ و ۹۱ که وارد بنزین‌سازی شد، تکمیل کرده بودیم، به خاطر یک کاتالیست این فعالیت متوقف بود تا در سال ۱۴۰۱ با اقدامی، کاتالیست را داخل کشور تولید کردیم، از دانشجویان بومی بهره بردیم سرانجام یک میلیون لیتر به تولید بنزین کشور افزوده شد.

به همین ترتیب در ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ اتفاق افتاد که روزانه ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاه آبادان در روز ملی شدن صنعت نفت افزوده شد. در پالایشگاه اصفهان به همین ترتیب؛ ما نزدیک به ۱۸ میلیون لیتر به منابع یورو برای کشور اضافه کردیم.

پالایشگاه شیراز هم تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است. واحدهای دوم آبادان نیز تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است. یکی از مسائلی که به آن توجه نشده بود، بخش نفت‌کوره بود؛ که ظرفیت نفت کوره پالایشگاه‌ها باید کیفی‌سازی شود، ما برای این موضوع، از دانشجوی فنی داخلی استفاده کردیم. اکنون همه طرح‌ها، یک تکلیفی در قانون گذاشتیم، بند «ر» بود که در برنامه هفتم هم دوباره تکلیف شد که شرکت‌ها همه؛ ۴۰درصد سود پالایشی خود را می‌آورند در پروژه‌ها و این سرمایه برای اجرای پروژه‌هاست. همه این موارد یک طرح جامع دارند و این طرح جامع در حال پایش است و آغاز آن از سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، بعضی‌ها پیشرفت‌های ۵۰ تا ۵۵درصدی دارند، بعضی‌ها در مرحله آغاز عملیات هستند، چون اینها دانش فنی بومی استفاده کردند و مراحل آزمایشگاهش باید انجام می‌شد، امیدواریم تدریجی و سال به سال؛ یعنی در سال آینده یک بخش انجام شود.

همین طور در پروژه و پالایشگاه تازه احداث‌شده بوده است که یک سری معضلات و مشکلاتی داشتند، بخشی از اینها در دولت گذشته که طرح موضوع شده، پتروپالایشگاه نبودند، پالایشگاه هم نبودند، محصول کیفی تولید نمی‌کردند، اینها آمد الحاق و الگویشان اصلاح شد که بتوانند فرآورده‌های اصلی را تولید کنند. اکنون بعضی‌ نزدیک به ۶۰ تا ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی دارند که امیدواریم در سال آینده به بهره‌برداری برسند.

یکی از موضوع‌های مهمی که حتی بازتاب جهانی داشت، کمکی بود که جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا کمک فنی کرد تا پالایشگاه‌های خود را سرپا کنند، چون آمریکایی‌ها تحریم سنگین کرده بودند و دولت ونزوئلا در حال سقوط بود. ما از لحاظ تجهیزات فنی و بحث خودکفایی در چه مرحله‌ای قرار داریم؟

همین اتفاقی که در ونزوئلا افتاد؛ نخستین بار بود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران رفت در حوزه فراسرزمینی، باوجود  اینکه شرکت‌های پالایشی ما واگذار شده بود به بخش خصوصی، اما محوریت و مدیریت را انجام دادیم و از ظرفیت همین شرکت‌ها و نیروهای متخصص استفاده شد، آن یک پالایشگاهی بود که هم زبان اسپانیولی بود، هم تجهیزات؛ استانداردهای آمریکای لاتین بود. تجهیزات به‌طور عمده پایه آمریکایی داشت و باید تجهیز ایرانی را میقبولاندیم به آن شرکت‌ها که بسیار سخت بود پس دفاتری را در داخل ایران شکل دادیم، کارشناسان اینجا حضور پیدا کردند، شرکت‌های تأمین‌کننده تجهیزات، سازندگان داخل آوردیم، از نزدیک توانمندی‌های ایران را دیدند و باور کردند و نمونه‌های آن را از نزدیک آزمودند. این بود که خیلی از موارد آن هم مهندس معکوس شد، یعنی شرکت‌های فناور ما به آنجا رفتند و آن قطعات را از نزدیک حتی فاقد نقشه بودند، نقشه آن را تعیین کردند و براساس آن ساخت انجام شد و نتیجه آن هم این بود که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار قلم کالا را منتقل کردیم، در شرایط خاص، می‌دانید یک فاصله‌ای سه چهار ماهه روی دریا، بخواهد این تجهیز برود آنجا، منتقل شود اما بحمدالله هم لطف خدا بود، حمایتی که رئیس جمهوری شهید داشتند بر این قضیه و توجهی که در حوزه دیپلماسی بود، گام نخست انجام شد و این کار محقق شد. ما حتی کاتالیست را به ونزوئلا منتقل کردیم، یعنی زمانی که بنزین صادر شده بود، ما کاتالیست را آنجا بردیم و تبدیل به بنزین شد و توانستیم بنزین را تولید کنیم.

اکنون در حوزه کاتالیست وضع کشور چطور است، چون به نظر می‌رسد به برخی از کشورها صادر می‌کنیم؟

ما در حوزه پالایشگاهی نزدیک به ۹۰درصد کاتالیست‌ها را در داخل کشور تولید می‌کنیم. در شازند تجهیز شد، واحدهای شکست مولکولی تأمین شدند، کاتالیست داخلی استفاده کردیم.

برنامه این است که بتوانیم به صورت مشترک با یک شرکت دانش‌بنیان داخلی، بعضی از کاتالیست‌های پایه‌ای مانند زیرکونیان را داخل کشور بسازیم که همین دو هفته پیش توافق و قرارداد آن مبادله شد و در همین بخش هم ما یک بخشی از کاتالیست‌ها در حوزه پتروشیمی‌ها به روسیه صادر شد و زمینه خوبی برای خدمات است پس نخستین کار انجام شد و در همین راستا ما دو مجموعه دیگر را هم در برنامه داشتیم، یعنی تیم کارشناسی رفته و پالایشگاه‌های دیگر را بررسی کرده است و آنها هم زمینه‌اش را برای امضای قرارداد و صدور خدمات فنی و مهندسی آماده کردند که بتوانیم در آن بخش هم کار را دنبال کنیم.

آیا ما برای صادرات خدمات فنی بازاریابی داریم یا خیر، یک زمانی شما بنزین صادر می‌کنید، این یک بحث است، بحث دوم اینکه شما خدمات فنی صادر می‌کنید مثل آن چیزی که در ونزوئلا اتفاق افتاد، پالایشگاه فراسرزمینی را یا طراحی یا بازسازی یا نوسازی کردید؟

یکی از تکالیفی که در برنامه هفتم توسعه هم آمده این است که ما برویم در قطب مصرف بتوانیم کار فناور آن را انجام دهیم. یعنی شما به جای اینکه نفت خام را بفروشید، نفت خام را با مشارکت در پالایشگاه برون‌مرزی ببرید و تبدیل به فرآورده کنید و آن فرآورده را در بازار آنجا مصرف کنید و توسعه دهید. این می‌شود که ما سبد فروش‌مان را برای یک وابستگی خاص، توسعه می‌دهیم. نکته بعدی اینکه ما نفت خام را خودمان اینجا فرآوری می‌کنیم با این هدف که ما کار تعمیرات و بازسازی و احداث را در برنامه داریم که بتوانیم نفت خام کشور آنجا تصفیه شود. ضمن اینکه در این فرایند بازسازی هم از ظرفیت پیمانکاران داخلی، از سازندگان داخلی و تجهیزات داخلی آنجا استفاده شود. این بوده است که به‌عنوان نمونه آنجا شکل گرفت که استقبال خوبی شد، موارد دیگری هم وجود دارد که در برنامه است که ما بتوانیم کالا و تجهیزات را به‌طور عمده ببریم و این کالا بتواند برند جهانی پیدا کند. یکی از روش‌هایی که ما می‌توانیم همین تشکیل و زنجیره تولید و برندسازی و بومی‌سازی را در داخل کشور انجام دهیم.

موضوع توسعه پالایشگاه‌ها بر مبنای پتروپالایشگاه‌ها چطور بوده است؟ اصلاً ساخت پتروپالایشگاه‌ها در زمره سیاست‌های شما بوده است؟

این موضوع هم در قانون با توجه به تمرکز بر حوزه‌های مشارکت در پالایشگاه‌های برون‌مرزی به لحاظ فرآوری نفت خام آمده است. در حوزه داخل کشور هم ما پالایشگاه موجود را تبدیل به پتروپالایشگاه می‌کنیم که در حال اجراست.

برای نمونه پالایشگاه تازه احداث ازجمله پالایشگاه شهید سلیمانی در بندرعباس، یک طرح ۳۰۰ هزار بشکه‌ای است که همه اقدام‌های آن انجام شده و پالایشگاهی است که باید از طریق بخش خصوصی تکمیل شود، با ۱۰ درصد مشارکتی که داشتیم، زمین آن آماده شده است، طراحی بنیادی آن انجام شده، بحث‌های مجوزهای پدافندی آن گرفته شده است. امیدواریم فرایند عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز شود.

در بحث بومی‌سازی کالا و قطعات چه اقدام‌هایی انجام شده است؟

امیدواریم روزی یک پالایشگاه تمام‌ایرانی داشته باشیم. با این حال در حوزه دانش فنی خیلی از دانش‌های فنی و بومی را استفاده می‌کنیم. یک زمانی ما تنها دانش فنی خرید می‌کردیم برای هر طرحی مجدداً می‌خریدیم، امروز ما یک دانش فنی خریدیم، دانش فنی دوم را در داخل کشور بومی‌سازی کرده‌ایم. اینها کمک کرده است، باید همه این توجه را به داخل کشور داشته باشیم که ظرفیت نیروی انسانی را که در داخل کشور است، اگر حمایت شوند، بی‌شک می‌توانیم. همان‌طور که ما مجموعه شرکت‌های خارجی آمده‌اند گاهاً از ما سفارش کالا گرفته اند، نمونه‌ها را به خارج از کشور برده‌ایم، اعتماد شده است، تجهیز ما آنجا جواب داده است، ما هم یکسال به آنها ضمانت و گارانتی داده‌ایم که آن تجهیز آنجا ساخته شود و آن گارانتی هم آنجا تأیید شده است. اینها کمکی است که می‌تواند این شرایط در داخل کشور محقق شود.

گفتنی است طرح احداث خط لوله 26 اینچ بندرعباس/ سیرجان/رفسنجان به طول 460 کیلومتر و ظرفیت انتقال روزانه 300 هزار بشکه فرآورده تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مرکز کشور، طی روزهای آتی به بهره برداری می رسد.

تاریخ خبر : 1403/04/30
منبع خبر : روابط عمومی
تاریخ آخرین به روزرسانی صفحه : ۱۴۰۳/۰۷/۲۸