× تغییر رنگ زمینه



تغییر اندازه فونت
آ+ آ-

تغییر نوع فونت
فونت Tahoma فونت B Nazanin تغییر رنگ فونت


پیش فرض
مشاهده خبر
گفتگو با مهندس بهرام برزگر، مدیر امور تدارکات و خدمات کالای شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در هفته دولت

مدیریت امور تدارکات و خدمات کالا
■ ابتدا لطفا درباره نقش امور کالا در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت بفرمایید. □ از آنجا که در شرکت‌های پروژه محور، مثل شرکت ملی مهندسی بخش قابل توجهی از فعالیت پر‌وژه‌ها مرتبط با کالا و تدارکات است، بنابراین مجموعه خدمات کالا نقش بسزایی در سازمان پیدا می‌کند. زیرمجموعه‌های مدیریت تدارکات و خدمات کالا شامل ۴ اداره سفارشات و خرید کالا، ترخیص و خدمات کالا، انبارداری طرح‌ها و پروژه‌ها، و خدمات فنی و بررسی منابع کالاست. ■ در چه پروژه‌هایی فعلا مشغول هستید؟ □ مهمترین پروژه‌هایی که در آن مشغولیم، یکی پروژه توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان است، دیگری پروژه پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلاست که مجری طرح آن شرکت ملی مهندسی است و بیشتر کالاها ‌و تجهیزات آن در داخل کشور ساخته و تامین می‌شود. در این پروژه قرار است ما حدود ۱۸۰ قرارداد تعریف کنیم که فعلا در حدود ۸۰ درخواست در مرحله عقد قرارداد است. تاکنون ۳۳ قرارداد به امضای مدیرعامل رسیده و تا پایان شهریور تعداد آنها به ۸۰ خواهد رسید. در این مرحله از همکاری بخش‌های امور حقوقی، مالی، امور پیمان‌ها و برآورد مهندسی و طرح‌ها نیز بهره‌مند هستیم. همچنین خرید لوله‌های پروژه‌های شرکت، از جمله طرح احداث خط لوله ۱۶ اینچ فرآورده رفسنجان یزد، و تامین لوله‌های خط لوله تابش را در دستور کار داریم که مدیریت کالا با همکاری کمیسیون مناقصات و مجری طرح، در مرحله ارزیابی کیفی آن است تا بعد از طی مراحل مقدماتی طرح و تعیین پیمانکار بتوانیم برای تامین و خرید لوله‌های مورد نیاز پروژه‌ها اقدام کنیم. ■ فعالیت‌های اداره سفارشات و خرید کالا در دولت سیزدهم چه بوده؟ □ در اداره سفارشات ‌و خرید، در این مدت بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام و خاتمه نیافته تعیین تکلیف شده، از جمله پروژه انتقال آب بهمنشیر به پالایشگاه آبادان که در حال خارج شدن از دستور کار است. در پروژه ال‌پالیتو بیش از ۵۰۰۰ قلم کالا تعریف شده که تاکنون ۱۲۰۰ قلم ضروری از این فهرست خریداری، و اولین بخش آن به ونزوئلا ارسال شده است. تجهیزاتی که در دستور خرید این پروژه قرار دارند، شامل تجهیزات برق، ابزار دقیق، لوله و اتصالات، تجهیزات ثابت، تجهیزات دوار نظیر کمپرسورها و پمپ‌ها و مکانیکال‌سیل‌ها، تجهیزات فرآیندی مثل مواد شیمیایی و ابزارآلات آزمایشگاهی و غیره است. ■ در بخش ترخیص و خدمات کالا چه اقداماتی صورت گرفته؟ □ در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۹ فقره از اصل اسناد خرید و حمل محصولات وارداتی پروژه‌ها با ارزش ارزی ۳۷۹۱۳۰۵۴۴ یوان و ۳۸۲۹۵۱۹ یورو پس از انجام تشریفات گمرکی، ترخیص قطعی شده‌ و با تامین نیاز پروژه‌ها آنها را به سایت‌های مربوطه تحویل داده‌ایم. در سه ماهه اول ۱۴۰۱ در حوزه ترخیص، ۲۸ مورد ترخیص کالا، ۲۶ مورد رفع تعهدات اسنادی، ۴۳ مورد بررسی و تطابق اسناد ترخیص، ۵ مورد ترانزیت کالایی، و ۵۴ مورد رفع تعهدات ارزی در سامانه ارزی بانک مرکزی داشته‌ایم. در همین دوره بیش از ۱۰۰ مورد مراجعات به سازمانها، بویژه وزارت صمت و سازمان بنادر و گمرکات اجرایی کشور در تهران و استان‌ها انجام گرفته. از آنجا که مراحل ترخیص برای شرکت‌های غیردولتی زمان‌بر است، از این رو پروسه ترخیص کالای پروژه‌ها را مدیریت امور کالای شرکت انجام می‌دهد. در این رابطه بیش از ۶۰ جلسه ظرف ۶ ماه اخیر، در راستای رفع مشکلات قراردادهای ارزی، تعهدات اسنادی و چالش‌هایی که در مورد گمرکات داشته‌ایم با این مراجع نشست برگزار کرده‌ایم. اخیرا هم نشستی در اسکله شهید رجایی برای تسریع فرآیند صادراتی کالاهای پروژه ال‌پالیتو داشته‌ایم. ■ فعالیت‌های انبارداری طرح‌ها و پروژه‌ها را هم توضیح دهید. □ سیاست کلی این امور، تلاش برای تسریع در اجرای پروژه‌هاست، از این رو همه اقلام مورد نیاز پروژه‌ها از انبارهای شرکت تامین می‌شود. در پروژه‌های EPC که تامین کالا در تعهد پیمانکار است اما پیمانکار در تامین برخی از کالاها به مشکل برمی‌خورد، کالاهای مورد نیاز پروژه را از انبار تامین کرده و با هماهنگی امور پیمان‌ها از صورت وضعیت پروژه کسر می‌کنیم. فعلا به دلیل اتمام فعالیت پروژه پالایشگاه امام‌خمینی (ره) و تحویل قطعی فاز ۲ این پالایشگاه، در حال انتقال کالاها و تجهیزات از انبار این پالایشگاه به انبار مرکزی در کمالشهر کرج و تعیین تکلیف نیروی انسانی مستقر در این انبار و رایزنی برای جذب آنها در پالایشگاه و خطوط لوله یا پخش منطقه هستیم. پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان آذرماه این انبار را بطور کامل تخلیه کرده و تحویل پالایشگاه دهیم. درباره انبار بندرعباس هم با وجودی که طرح تکمیل ظرفیت پالایشگاه بندرعباس به اتمام رسیده، اما هنوز بخشی از اقلام مازاد در انبار این پالایشگاه تعیین تکلیف نشده و در حال انجام مقدمات برگزاری مزایده برای فروش آنها هستیم و بزودی لیست اقلام در کمیسیون، مشخص و به مزایده گذاشته می‌شود. ماشین‌آلات متعلق به شرکت هم به انبارهای دیگر منتقل خواهد شد. البته در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت، برخی از اقلام مصرفی و مازاد که مورد نیاز آموزش و پرورش و خطوط لوله و مخابرات منطقه بود، با موافقت مدیرعامل و از طریق قانونی در اختیار آموزش و پرورش هرمزگان و خطوط لوله و مخابرات منطقه گذاشته می‌شود. در طول این مدت ۵ دستگاه ترانسفورماتور، ۸۸ قلم کابل و اتصالات و تجهیزات برقی از انبار کرج، و ۷ دستگاه ماشین‌آلات سنگین از انبار اصفهان به شرکت خطوط لوله و مخابرات تحویل داده شده، همچنین ۱۲۶۹ متر لوله از انبار کرج در سایزهای ۲۴ و ۲۶ برای پروژه خط لوله تبریز خوی ارومیه تحویل مجری مربوطه شده است. در ادامه کار، ۹۶۴ قلم لوله از انبار اصفهان به کرج منتقل شده، و ۲۰۰۰ قلم از اجناس مکانیزه اصلی و ۷۱ قلم ماشین‌آلات و تجهیزاتی که دارای شماره اموال هستند و نیز ۲۹۱ قلم کالای مازاد، از انبار اراک به کرج انتقال یافته است. همچنین ۷۲ متر آهن شماره ۳۳ برای مصرف در پروژه احداث سالن اجتماعات ساختمان مرکزی به درخواست مدیریت منابع انسانی به ستاد ارسال شده و همچنین ۲۰۰ متر لوله‌گذاری جهت گازرسانی به انبار کمالشهر انجام گرفته و بزودی انشعاب گاز این انبار هم به شبکه گاز وصل خواهد شد. ■ درباره وظایف و اقدامات اداره خدمات فنی و بررسی منابع کالا توضیح بفرمایید. □ این اداره وظیفه بررسی و ارزیابی فنی سازندگان و تامین‌کنندگان متقاضی شرکت در مناقصات، تعامل با ادارات طراحی و مهندسی در خصوص ارزیابی و تایید نهایی صلاحیت شرکت‌ها و تهیه و ارسال لیست بلند سازندگان داخلی و خارجی و تامین‌کنندگان داخلی، به درخواست کنندگان طرح‌ها و پروژه‌های شرکت را به عهده دارد. از اواخر سال ۱۴۰۰ با هدف استفاده حداکثری از توان سازندگان داخلی نشست‌هایی با "انجمن استصنا"، یعنی انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت آغاز شده که مسئولیت آن با اداره خدمات فنی و بررسی منابع کالاست و با تشکیل کارگروهی متشکل از مجموعه کالا، مهندسی و طراحی، و برخی از مجریان پروژه‌ها برگزار می‌شود. ■ فعالیت‌هایی دیگری هم در مدیریت کالا انجام شده؟ □ از فعالیت‌های دیگری هم که در دولت سیزدهم داشته‌ایم، بطور خلاصه می‌توان به این موارد اشاره کرد: تهیه و ارسال گزارشی در راستای رعایت ماده ۲۰ قانون استفاده حداکثری از توان داخلی و حمایت از کالای ایرانی با همکاری مدیریت‌های شرکت و مجریان طرح‌ها، به مدیریت بازرگانی پالایش و پخش. حضور در نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز جهت تبادل تجربیات و تعامل و آشنایی بیشتر با سازندگان و تامین‌کنندگان داخلی و نیز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه‌دهندگان فناوری‌های جدید. تهیه و ارسال گزارش به مدیریت‌های بازرگانی و پژوهش و فناوری پالایش و پخش در رابطه با تجهیزات و قطعاتی که مربوط به سیستم‌های کنترل و شبکه و برق است و برای اولین بار در کشور تولید شده. حضور در شورای پژوهش و فناوری شرکت. تهیه تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری واحد IT (سرورها، چاپگرها، لپ‌تاپ و...).
تاریخ خبر : 1401/6/13
منبع خبر : روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران
تاریخ آخرین به روزرسانی صفحه : ۱۴۰۳/۰۷/۲۸