× تغییر رنگ زمینه



تغییر اندازه فونت
آ+ آ-

تغییر نوع فونت
فونت Tahoma فونت B Nazanin تغییر رنگ فونت


پیش فرض
مشاهده خبر
گفتگو با مهندس رضا آقاپور، مجری طرح احداث اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم در هفته دولت

طرح احداث اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم
■ لطفا در مورد ضرورت اجرا و اهداف این طرح توضیح بفرمایید. □ این طرح در راستای تامین سوخت و تسهیل در انتقال فرآورده‌های نفتی، شامل بنزین، گازوئیل و سوخت جت، به جزیره قشم تعریف شده است. پیش از این، عملیات سوخت‌رسانی از طریق اسکله قدیمی و پهلوگیری شناورهای سبک سوخت‌رسان انجام می‌شد. اما از یک‌سو به دلیل فرسودگی شدید و نشست و فروپاشی عرشه و دیوارهای جانبی به روزرسانی و ارتقاء این اسکله ضرورت پیدا کرد و از سوی دیگر با توجه به افزایش میزان تقاضا و مصرف سوخت در جزیره، ضرورت افزایش انتقال فرآورده و ارتقاء حجم شناورهای سوخت‌رسان مطرح شد. به همین دلیل دولت سیزدهم طرح احداث اسکله جدید را در دستور کار قرار داد. ■ میزان سرمایه‌گذاری و چند و چون قرارداد این طرح چیست؟ □ از اسفند ۱۴۰۰ که مجوز برگزاری مناقصه این طرح از سوی هیات مدیره محترم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ابلاغ شد، بلافاصله شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت اقدام به بارگذاری مدارک در سامانه ستاد کرد و در ۱۷ خرداد سال جاری، بعد از طی تشریفات برگزاری مناقصه، شرکت "پناه‌ساز ایران" با مشارکت شرکت "اوج پژوهش صنعت" به عنوان پیمانکار پروژه انتخاب شدند. میزان سرمایه طرح، در بخش ریالی ۲۷۰۰ میلیارد ریال و در بخش ارزی ۳/۳ میلیون یورو است. ■ ابعاد عملیاتی طرح و مراحل پروژه را هم توضیح دهید. □ در مطالعات اولیه، برای رفع مشکلاتی که پیشتر توضیح دادم دو راه‌کار اصلی مطرح بود؛ راه اول اینکه با عملیات لایروبی، زمینه پهلوگیری شناورهای بزرگتر فراهم شود که با توجه به شرایط محل و مطالعات صورت گرفته ، این راه‌کار، مناسب تشخیص داده نشد. راه‌کار دیگر این بود که به طول ۱۵۰ متر در دریا پیش‌روی کنیم تا بتوانیم عمق مورد نیاز جهت پهلوگیری کشتی‌های ۵۰۰۰ تنی را فراهم نماییم. بنابراین، این طرح شامل پیش‌روی به طول حدود۱۵۰ متر در دریا و احداث یک سکوی عملیاتی و دو دلفین پهلوگیری و چهار دلفین مهاری، به انضمام تاسیساتی است که در پسکرانه احداث می‌شود. بخش پسکرانه هم شامل احداث سوله تلمبه‌خانه آب آتش‌نشانی، ساختمان آتش‌نشانی، اتاق کنترل و دو دستگاه مخزن آب آتش‌نشانی است. در عملیات پیش‌روی به عمق، برای اینکه احتمال آسیب به محیط زیست به کمترین حد ممکن کاهش یابد، از روش شمع و عرشه استفاده می‌شود. یعنی شمع‌های فولادی کوبشی، که در طراحی بیسیک تعداد آن حدود ۷۳ شمع تخمین زده شده، نصب می‌شود و سپس عرشه بتنی بر روی آنها مستقر می گردد. تجهیزات مهم این پروژه عبارتند از: ۳ دستگاه بازوی بارگیری ۶ اینچ، ۳ دستگاه پمپ دیزل آب آتش‌نشانی، لوله‌کشی سیستم آب آتش‌نشانی، لوله کشی جهت انتقال مواد نفتی از کشتی به مخازن موجود در پسکرانه ، ۴ عدد فندر که در لبه عرشه اسکله نصب می‌شود، ۶ عدد قلاب مهار کشتی و تجهیزات مکانیکی برقی و ابزار دقیق. طرح هم‌اکنون در مرحله تجهیز کارگاه، و بموازات آن بررسی و صحه‌گذاری مدارک بیسیک پروژه توسط پیمانکار است. ■ در باره نحوه تامین تجهیزات، ویژگی‌های طرح و زمان تحویل آن هم بفرمایید. □ تمام تجهیزات پروژه، از جمله بازوهای حساس بارگیری که پیش از این از خارج تهیه می‌شد، ساخت داخل هستند. سابقا در پروژه بندر صادراتی ماهشهر تجربه نصب و تعمیر این قبیل بازوها را به دست آوردیم که در این پروژه نیز از آن بهره‌مند می‌شویم. این پروژه اولین تجربه شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در نوع خود است که بی‌نیاز از مشاور بوده و با دانش کارشناسان داخلی شرکت اجرا می‌شود. اما درباره زمان تحویل باید بگویم که طبق برنامه مصوب، زمان طرح ۱۸ ماه پیش‌بینی شده که از هنگام ابلاغ شروع به کار تا کنون، مطابق برنامه زمانبندی پیش رفته و تمام تلاش خود را خواهیم کرد که در کنار حمایت مدیریت ارشد شرکت ، طرح در موعد مقرر به اتمام برسد.
تاریخ خبر : 1401/6/16
منبع خبر : روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران
تاریخ آخرین به روزرسانی صفحه : ۱۴۰۳/۰۷/۲۸