× تغییر رنگ زمینه



تغییر اندازه فونت
آ+ آ-

تغییر نوع فونت
فونت Tahoma فونت B Nazanin تغییر رنگ فونت


پیش فرض
مشاهده خبر
مرتضی شالباف زاده مجري طرح در مراسم پايان عمليات مكانيكال طرح خط لوله مهرآران / رفسنجان عنوان کرد : پیروزی و موفقیت با دوراندیشی و اراده پایدار گروه به دست می آید

شالباف زاده در این مراسم که در روز جمعه 8 دی ماه 1402 برگزار شد؛ در ابتدای بیانات خود، انتقال فرآورده های نفتی به ظرفیت 300 هزار بشکه در روز ؛ استفاده از منابع داخلی، کارخانه ها و سایر تولید کنندگان داخلی ؛ صرفه جویی ارزی ناشی از تأمین کالا از داخل و نیز کاهش مصرف سوخت ؛ اشتغال زایی برای بیش از 500 نفر به طور مستقیم و 2000 نفر به طور غیر مستقیم ؛ حذف تانکرهای حمل سوخت (که نتایجی از جمله کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک جاده ای، کاهش آلودگی هوا، انتقال پایدار و مطمئن فرآورده های نفتی، ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای را در پی خواهد داشت) را به عنوان مهمترین مأموریت ها و اهداف این طرح برشمرد.

وی در ادامه افزود، ترمیم دو رشته قنات در روستاهای گستوئیه (کیلومتر 399) و بیدتلان بیدسیران (کیلومتر 400) ؛ عبور از دو محور ترانزیتی اتوبان سیرجان - بندرعباس و اتوبان سیرجان - کرمان به روش غلاف گذاری به صورت پایپ جکینگ به ترتیب به طول 70 متر و 67 متر ؛ حمل ریلی حدود 20 کیلومتر از لوله های مورد نیاز از کارخانه لوله سازی ماهشهر به مقصد رفسنجان، تخلیه لوله های مذکور در محل انبار راه آهن و بارگیری و حمل به طول 30 کیلومتر توسط کشنده از ایستگاه راه آهن و تخلیه در محل طرح، مختصری از فعالیت های کلیدی طرح به شمار می آید.

وی سپس به بیان موانع و مشکلات متعددی که در اجرای این طرح وجود داشته پرداخت و مصادف شدن آغاز طرح با همه گیری بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن ؛ عدم تناسب نیاز پروژه ها با ظرفیت موجود سازندگان داخلی ؛ ممنوعیت واردات کالای خارج از ظرفیت تولید کارخانه های داخلی ؛ مشکلات کارخانه های طرف قرارداد از جمله خرابی Expander، قطعی برق به دلیل بدهی، ظرفیت محدود سازندگان داخلی، سفارش گیری سازندگان داخلی بیش از توان تولید و ... که با تأمین پیش­ پرداخت ازسوی کارفرما مرتفع شد ؛ خسارت های مالی وارده ناشی از سیل مرداد 1401 به طرح ؛ تغییر مسیر طرح به طول 73 کیلومتر از کیلومتر 320 تا 393 و همچنین تغییر مسیر محدوده کیلومتر 265 تا 270 به دلیل قرار گرفتن محور لوله در حریم اتوبان سیرجان - بندرعباس که در مجموع این 78 کیلومتر تغییرات فوق، بالغ بر یک سوم طرح بوده و خود در ابعاد یک طرح محسوب می شد و لذا مجدداً مهندسی شده و سفارش­گذاری خرید و تأمین کالا و ... در دستور کار قرار گرفت و تحصیل اراضی سازمان های متعدد در مسیر خط لوله را از مهمترین این موارد دانست.

وی در ادامه رسیدن به حدنصاب اجرای لوله گذاری در یک روز به طول 7 کیلومتر ؛ کیفیت بالای جوشکاری خط لوله 26 اینچ با تعمیرات به میزان کمتر از 3 درصد ؛ رسیدن به پیشرفت سالیانه 47.1 درصد در سال 1401 که 40.1 درصد جلوتر از برنامه زمان بندی پیش بینی شده بوده (درصد پیشرفت برنامه زمان بندی سال 1401 عدد 33،5 درصد بوده است) و کسب رتبه برتر HSE  سال 1401 در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده­های نفتی ایران را از جمله مهمترین افتخارات این طرح دانست.

وی در خاتمه بیانات خود افزود که گاهی گفته می­شود کار ایرانی مشکلاتی دارد و مطلوب نیست، تلاش شد که این تفکر را حذف کنیم و در میان انبوه مشکلات به نتایج مطلوبی رسیدیم و توانستیم کیفیت بالای کار ایرانی را نشان دهیم.

تاریخ خبر : 1402/10/26
منبع خبر : روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران
تاریخ آخرین به روزرسانی صفحه : ۱۴۰۳/۰۷/۲۸