× تغییر رنگ زمینه



تغییر اندازه فونت
آ+ آ-

تغییر نوع فونت
فونت Tahoma فونت B Nazanin تغییر رنگ فونت


پیش فرض
مشاهده خبر
مراسم پایان عملیات مکانیکال طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس به مهرآران

آیین تشکر و قدردانی از عوامل طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس به مهرآران (به عنوان گستره اول از طرح ملی و عظیم خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس / سیرجان / رفسنجان) در روز سه شنبه سوم بهمن ماه ۱۴۰۲ با حضور فرهاد احمدی مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، علی خانی پور مجری طرح و سایر کارشناسان، متخصصان و دست اندرکاران اجرای این طرح برگزار شد.

علی خانی پور مجری طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس به مهرآران طی بیاناتی در این مراسم گفت : این طرح به معنای واقعی روایت تلاش و تجلی باور مدیران صنعت نفت به توانمندی فرزندان این سرزمین و همچنین برگ زرین دیگری از کارنامه پرافتخار شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران دراجرای طرحهای ملی است.

وی در ادامه افزود : افزایش امنیت انرژی و تأمین پایدار سوخت کشور و افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت انتقال فرآورده های نفتی تولیدی شرکت پالایش نفت بندرعباس و شرکت نفت ستاره خلیج فارس به مراکز مهم کشور از طریق این خط، از جمله مهمترین اهداف اصلی این طرح به شمار می رود.

مجری طرح با اعلام اینکه با راه اندازی این خط لوله امکان انتقال ۳۰۰ هزار بشکه معادل ۴۸ میلیون لیتر در روز به ظرفیت انتقال فرآورده های نفتی کشور افزوده می شود، گفت : صرفه جویی سالانه ۸ هزار میلیارد تومان، کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف سوخت و نهایتاً کاهش تصادفات و مخاطرات جاده ای ناشی از حذف تردد رورانه به تعداد تقریبی 2 هزار دستگاه نفتکش جاده پیما درکشور از جمله مهمترین پیامدهای مثبت بهره برداری از این طرح خواهد بود.

خانی پور با بیان اینکه ۱۰۰ درصد اقلام و تجهیزات این طرح از طریق منابع و سازندگان داخلی تأمین شده است گفت : عدم وجود زیرساختهای لازم در سازندگان داخلی از چالشهای اصلی طرحها در تأمین کالاهای اصلی بوده و عدم تعهد در تحویل به موقع کالا که ناشی از محدودیت توان و ظرفیت سازندگان داخلی است؛ موجب طولانی شدن زمان و تحمیل بار مالی به پروژه ها خواهد شد که می بایست راهکاری جدی برای پیشگیری از این مهم در پروژه های ملی آتی اندیشیده شود.

وی در ادامه اظهار داشت : همجواری ۸۵ درصد از طول مسیر این طرح با خط موجود انتقال فرآورده و ۳۵ درصد با خط انتقال سراسری گاز؛ حساسیت های بالایی را به لحاظ رعایت دقیق الزامات ایمنی به منظور پیشگیری از حوادث ایجاب می کرد که یکی از ویژگی های مهم این طرح ملی محسوب می شود.

خانی پور در ارتباط با عمده ترین چالشهایی که این طرح با آن مواجه بوده گفت : وجود موانع طبیعی متعدد، صعب العبور بودن و سنگلاخ و صخره ای بودن بیش از۶۰ درصد از طول مسیر، وجود ۴۴ مورد موانع مختلف از جمله تقاطع جاده ای و محورهای مواصلاتی و شریانهای اصلی نظیر تنگ زاغ و تنگ نی، مشکلات تحصیل اراضی مسیر خط با توجه به تعدد و تنوع صاحبان اراضی و وجود معارضین، تغییرات متعدد اجباری در مسیر خط به علت توسعه شهری و روستایی، لزوم اخذ مجدد مجوزهای مختلف زیست محیطی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، منطقه ویژه و... از مراجع و سازمانهای ذیصلاح از جمله مهمترین چالشها در راه اجرای این طرح بوده است.

مجری طرح ضمن اشاره به نقش شناسایی ریسکهای هر پروژه در بخش تأمین تجهیزات و عملیات اجرایی، به اهمیت بهره مندی علمی و عملی اصحاب پروژه از تجارب کسب شده در این طرح در قالب جمع آوری درس آموخته و انتقال این دانش به دیگر طرحها و پروژه ها؛ نقش مباحث مرتبط با مدیریت دانش در این زمینه را مورد تأکید قرارداد.

وی در ادامه به بخشی از رکوردهای منحصر به فرد کسب شده در خلال اجرای این طرح اشاره کرد و گفت : پیشرفت فیزیکی ۴۹ درصدی در بازه یک ساله، انجام تست فشار آب به طول ۸۰ کیلومتر در دیماه سال جاری (1402)، لوله گذاری ۱۳ کیلومتر از مسیر طی ۱۲ساعت از یک روز، خاکبرداری ۴۵۰ هزار متر مکعب در یک ماه، جوشکاری ۱۳۴۴متر (۱۱۲سرجوش) خط لوله ۲۶ اینچ در یک روز، کسب رتبه دوم ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل در بین کلیه طرحهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور و کسب رکورد دو میلیون نفرساعت کار بدون حادثه در زمره مهم ترین افتخارات این طرح ملی است.

مجری طرح در خاتمه بیانات خود ضمن تشکر و قدردانی و آرزوی سلامتی برای همه عوامل و دست اندکاران اجرای این طرح؛ کسب موفقیت های روز افزون ایشان درپروژه های آتی را خواستار شد و افزود که ثبت رکوردهای یاد شده با تلاشهای شبانه روزی کلیه ارکان طرح اعم از گروههای اجرایی، پیمانکار، مهندسین مشاور، دستگاه نظارت کارگاهی، تیم منسجم کارفرمای طرح و بالأخص حمایتهای بی دریغ مدیرعامل شرکت و بازدیدهای مکرر میدانی ایشان از طرح میسر گردید.

در پایان این مراسم به پاس قدردانی از زحمات دست اندرکاران این طرح، لوح تقدیر توسط مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و مجری طرح به مدیران پروژه در بخش پیمانکاری و مهندسی مشاور و همچنین کارشناسان و متخصصان شاغل در طرح اهدا گردید.

شایان ذکر است که اجرای این طرح با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا و تدبیر انرژی گستر ایران به عنوان پیمانکاران طرح و گروه مهندسین مشاور پارس به عنوان مشاور صورت پذیرفته است.

تاریخ خبر : 1402/11/04
منبع خبر : روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران
تاریخ آخرین به روزرسانی صفحه : ۱۴۰۳/۰۷/۲۸